Novinky

          • Velikonoce s Krtečkem

          • Velikonoční týden byl velice krátký, ale záživný. Děti se seznamovaly s velikonočními tradicemi a symboly, které k Velikonocům neodmyslitelně patří. Rána jsme začínali společnou velikonoční rozcvičkou za doprovodného velikonočního příběhu se zvířátky. Ukázali jsme si, jak se na Velikonoční pondělí hoduje a seznámili se s básničkou „Hody, hody“. V průběhu týdne nás při činnostech provázela pohybovými, didaktickými i smyslovými hrami velikonoční vajíčka, která děti měly zájem opakovaně zdobit různými technikami. Venku jsme si užívali velikonoční výzdobu, využívali herní prvky zahrady a sledovali probouzející se přírodu.

            Moc jsme si to s dětmi užily.

            Učitelky třídy Krtečci

          • Cestujeme s Krtečkem

          • Během dubnového dvoutýdenního bloku jsme se s dětmi věnovali tématu dopravy a cestování. Každý den jsme se zaměřili na jiný dopravní prostředek a třídili je podle pohybu (vzduch, země, voda).

            Rozcvičky i pohybové hry byly tematicky přizpůsobeny. V logopedických chvilkách děti napodobovaly zvuky dopravních prostředků. Děti si velmi oblíbily námětové hry (např. výlet letadlem k moři, kde jsme s dětmi viděli delfíny a dokonce si společně udělali i piknik na pláži. Během letu se o nás staraly letušky, které nám také dopřály něco dobrého na pití a občerstvení. Výlety autobusem nebyly o nic nudnější. Během cesty jsme projížděli klikatými zatáčkami a pan revizor dokonce odhalil černé pasažéry).

            Moc oblíbená u dětí je i nová píseň „Vláček“, kterou děti často spontánně zpívaly při volných hrách.

            Seznámily se se základními dopravními značkami a semaforem, což jsme procvičili v pohybových hrách, překážkových drahách, ale také při využívání jízdních kol, koloběžek a odrážedel při pobytu venku dle různých pravidel. Děti hojně využívaly herních prvků zahrady, a také nabízených venkovních činností v senzorickém altánku nebo u tvořivého stolečku.

            Téma bylo pro děti velmi atraktivní a přirozeně je motivovalo k pohybu, tvořivosti i učení.

            Učitelky třídy Krtečci

          • Velikonoce ve třídě Sluníčko

          • Ve třídě Sluníčko jsme si Velikonoce opravdu užili! Celý týden jsme si povídali o velikonočních tradicích, zvycích a symbolech jara. Děti už dobře ví, co je pomlázka, proč barvíme vajíčka nebo co symbolizuje kuřátko. Nechyběla ani zábavná velikonoční hra – hledání vajíček ukrytých v krupici. To byla teprve legrace!

            Tvořili jsme o sto šest – fantazii jsme opravdu meze nekladli. Vyrobili jsme krásná velikonoční vajíčka z papíru a nafukovacích balónků, do kterých jsme dali seno a posadili roztomilé kuřátko, které jsme si sami vyrobili z šišek. Každé bylo jiné a všechny byly nádherné!

            Zkoušeli jsme i netradiční techniku – sádrová vajíčka jsme barvili ponořením do vody s barevnými laky na nehty. Děti sledovaly, jak se na vajíčkách vytvářejí originální mramorové vzory, a moc je to bavilo.

            Tvořili jsme také velikonoční vajíčka z kartonu a bavlnek – děti pomocí bavlnek vytvářely různé ornamenty, které jsme pak společně vybarvovali temperovými barvami. Při této činnosti jsme rozvíjeli jemnou motoriku, kreativitu i cit pro detail a barvy. Z víček od PET lahví jsme skládali nejen velikonoční vajíčka, ale i veselou jarní zahrádku, čímž jsme podpořili prostorové vnímání, představivost a spolupráci mezi dětmi.

            Jarní počasí nás vylákalo ven – hodně jsme pobývali na zahradě, hráli si, pozorovali probouzející se přírodu, užívali si sluníčka a zahráli si spoustu veselých pohybových her.

            Velikonoce u Sluníček byly plné barev, radosti, tvoření a smíchu. Už teď se těšíme, co nového nám přinese další společné téma!

            Učitelky třídy Sluníčko

          • Doprava ve třídě Sluníčko

          •     První dubnový týden jsme se ve třídě Sluníčko věnovali tématu „Dopravní prostředky a bezpečnost“. Celý týden se děti zabývaly tematickými činnostmi, které jim hravou formou toto téma přiblížilo. Velkou motivací pro ně byly tajemné očíslované obrázky na tabuli, které nám vždy odkrývaly denní téma. Každý den jsme se věnovali jinému odvětví dopravy a bezpečnosti. Poslední den jsme se věnovali čistě bezpečnosti na silnici a dopravním značkám. Celé téma jsme zakončili dramatizací bezpečnosti na silnici. Za pomocí dřívek a lepící pásky se koberec ve třídě proměnil v malou silnici. Děti měly možnost samy ztvárnit provoz na silnici, chodce či semafor. Dramatizace všechny velmi bavila.

               Pokud počasí dovolilo, tak jsme chodili na procházky, kde jsme objevovali krásy Metylovic. Ve výtvarné činnosti si děti vytvořily vlastní silnice technikou tupování. Doplnily je o autíčka a semafor. Při této činnosti se podpořil rozvoj jemné motoriky, přesnosti a trpělivosti. Téma dopravy jsme propojili i s vědou a vyzkoušeli jsme si jednoduchý pokus. Děti samy tipovaly, které předměty se potopí a které zůstanou na hladině. Děti pracovaly ve skupinách, kde si určovaly role a učily se vzájemné spolupráci a komunikaci. Využili jsme zde metodu objevování a pokusu, která rozvíjí přirozenou zvídavost a logické myšlení.

                Po celý týden vládla ve třídě Sluníčko pohodová atmosféra. Šlo vidět, že se děti v tématu dobře orientují. Přesto je téma nenudilo a každý si v tom našel své kouzlo. Téma bezpečnosti samozřejmě pro nás nekončí. Nadále se tématu celkově věnujeme a děti tak motivujeme k dodržování nejen pravidel silničního provozu, ale i pravidel třídy.

            Učitelky třídy Sluníčko

          • Jaro se probouzí – Znaky jara

          •   V těchto 14 dnech jsme si s dětmi užily krásného jarního počasí a velkou část činností jsme prožily venku na školní zahradě a při vycházkách po okolí MŠ v Metylovicích.

            Děti motivovalo výukové video o konci zimy a probouzení jara na ČT EDU - Broučci: „A bylo jaro“ a pohádka „O jarním sluníčku“. Při ukázkách demonstračních obrázků se děti seznámily s prvními jarními květinami – sněženky, bledule a se změnami v jarní přírodě. Podvědomě si vytvářely kladný vztah k přírodě a její ochraně. U pobytu venku si všímaly zpěvu ptáků probouzející se přírody, první trávy, pupenů na větvích. Při rozhovoru jsme si pověděli jak se na jaře oblékáme.

              Naučily se báseň „Přišlo jaro“ a lidové rozpočítadlo „Petrklíč“. Z PET víček si podle vlastní fantazie poskládaly květinu a ve výtvarné činnosti si pomocí vidličky a jejího obtiskování v temperové barvě vytvořily tulipány z kterých měly velkou radost.

              Rozcvičky byly přizpůsobeny jarnímu tématu – jógové cvičení s příběhem podle karet s jarní tématikou a jógová sestava „Pozdrav slunci“.

              Nejvíce zábavy si užily při pohybových hrách – „Včeličky“, „Broučci sbírají ranní rosu“ nebo „Barevná louka“ a při hře „Jarní Dobble“. Při zážitkové pedagogice si samy vyzkoušely pokus rozkvétání květiny z papíru, kterou si za dohledu učitelky vystřihly, vybarvily, poskládaly a složenou květinu položily do vody. Velkou radost měly, když se okvětní lístky rozevíraly a otevřený květ plaval po vodě. Pro děti to byl úžasný zážitek.

              Dalším zážitkem bylo pro děti vysazování semínek květin Afrikánů do truhlíku, kdy se seznámily s postupem sázení a sami si vše vyzkoušely až po finální zalití semínek a příslibu starání se o truhlík a tím si upevnily poznání co květiny ke svému růstu potřebují.

              Při pobytu na školní zahradě si děti užily smysl hraní v zahradním altánu – skládaly kytičky a broučky z těstovin, obtiskovaly a malovaly květiny temperovými barvami na velký formát výkresu, kde také popustily uzdu své fantazii a tvořivosti. Svou zvídavost projevily pozorováním hmyzu a broučků v trávě pomocí lup. Také je bavilo vypichování jarních obrázků (list, housenka, beránek) barevnými hříbky. Zdokonalovaly se v počítání, rozlišování tvarů (trojúhelník, kruh, čtverec, obdélník).

              Společným zpíváním u klavíru s dětmi třídy Krtečci si rozvíjely svou muzikálnost poznáváním melodií písní již naučených a nácvikem nových.

              Všechny tyto aktivity podpořily přirozenou zvídavost a nadšení z objevování živé přírody. Vzdělávací cíle byly naplněny, děti si prohloubily své znalosti o jarní přírodě, kdy největší úspěch měly praktické, pohybové aktivity a tvoření venku na školní zahradě.

            Učitelky třídy Medvídci

          • Velikonoční dílny v MŠ

          •  Ve čtvrtek 10.4.2025 proběhly v naší mateřské škole tradiční velikonoční dílny. Po celou dobu si děti spolu s rodiči mohli projít Velikonoční stezku na školní zahradě, kde je čekaly zábavné úkoly s velikonoční tématikou.

              Uvnitř školky se mezitím pilně tvořilo. Děti s rodiči vyráběli velikonoční dekorace např. slepičku na dřevěné podložce s vajíčky, zajíčka z kelímku, ovečku z vlny a také si vyzkoušeli pletení pomlázky. Atmosféra byla velmi příjemná, plná smíchu, radosti a jarní nálady.

              Všem rodičům děkujeme za účast a příjemně strávené odpoledne. Těšíme se na další společnou akci.

            Kolektiv učitelek MŠ

          • Preventivní program Hasík – výchova dětí v oblasti požární ochrany a bezpečnosti

          •   V březnu navštívil naši školu profesionální hasič pan Libor Cvik z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje. V rámci preventivního programu Hasík provedl žáky světem hasičské profese a ukázal jim, jak důležitá je bezpečnost a správné chování při mimořádných událostech.

            Děti se dozvěděly:

            • co dělají hasiči a jak vypadá jejich výstroj,
            • jak volat na tísňová čísla a proč je nezneužívat,
            • jak se chovat při požáru doma i venku,
            • co je evakuace, varovné signály a evakuační zavazadlo,
            • základy první pomoci.

              Žáci si mohli vyzkoušet výstroj hasiče a aktivně se zapojili do diskuze i modelových situací.

              Panu Cvikovi děkujeme za poutavou a praktickou přednášku, která děti nejen nadchla, ale hlavně poučila.

            lic. Michaela Sečkár

          • Přežil jsem noc v Bradavicích

          •     V pátek večer se naše škola proměnila v kouzelnické prostředí světa Harryho Pottera. Děti vstoupily do školy na nástupišti 9 a ¾.

               Na začátku je slavnostně přivítal samotný ředitel školy Albus Brumbál. Následně Moudrý klobouk každého žáka zařadil do jedné z bradavických kolejí. A dobrodružství mohlo začít!

                Děti během večera procházely jednotlivými kouzelnickými předměty, kde plnily nejrůznější úkoly:

            Vyrobily si vlastní kouzelnou hůlku

            Vytvářely čokoládové žabky

            Učily se první zaklínadla

            Pečovaly o kouzelné rostliny

            Staraly se o kouzelné tvory

            Řešily magické rébusy

            Připravovaly magické lektvary

               Večer vyvrcholil slavnostní hostinou ve Velké síni. Po večeři děti sestavily indicie k otevření Tajemné komnaty a vydaly se na noční výpravu, kde je čekal poklad.

               Druhý den ráno naposledy zazněla školou bradavická hymna:

               Hej, hej Bradavice, hej, hej, Bradavice, hej, hej Bradavice, škola čar a kouzel!

             

               Děkujeme všem, kteří se na přípravě akce podíleli.

                Byla to opravdu noc plná kouzel, zábavy a nezapomenutelných zážitků!

            Za bradavickou školu čar a kouzel, učitelka magických lektvarů Jitka MacJurgová

          • Druháčci v knihovně

          • „Knihy jsou pro lidi tím, čím jsou pro ptáky křídla.“

            John Ruskin (1819–1900) anglický spisovatel a umělecký kritik

             

            Dne 10. března druháci vyrazili na knihovnickou lekci do knihovny ve Frýdlantu nad Ostravicí. Naslouchali, hledali čtenáře v pracovních listech, vybírali knížky podle zájmů, četli..

            Na závěr novou sílu nabrali v cukrárně.

            J. Jurgová

          • Když zaťuká sluníčko, oteplí se maličko

          •     V tomto jarním období nám přálo krásné počasí, což umožnilo přesunout velkou část činností do venkovního prostředí.

               Děti se aktivně zapojovaly do poznávání jarních květin, učily se je pojmenovat, třídit podle barev i druhů a získaly základní poznatky o tom, co rostliny potřebují k růstu – vodu a sluneční svit. Tyto informace jsme upevnili praktickým pokusným pozorováním, které děti velmi zaujalo. Děti si také zamilovaly vystřihování jarních květin u stolečku. Byla to činnost, kterou si opakovaně vybíraly při volné hře a mohly tak u ní rozvíjet svou trpělivost.

                Dalším tématem byli broučci a hmyz, které jsme společně pozorovali pomocí lup v trávě i na stromech. Děti projevily přirozenou zvídavost a nadšení z objevování živé přírody.

               Pohybové aktivity byly přizpůsobeny jarnímu tématu – rozcvičky byly zpestřeny využitím jógových karet s tematickými pozicemi (strom, ptáček, rostlinka, motýlek, beruška,..), které podporovaly nejen fyzickou zdatnost, ale i schopnost soustředění, rovnováhy a dechového cvičení.

               Celý tematický blok jsme zakončili společným projektem – tvorbou hmyzího domečku z přírodnin. Děti s nadšením sbíraly přírodní materiály po zahradě a většina se aktivně zapojila do stavby. Společně jsme si povídali o tom, jaký hmyz v domečku může najít svůj nový domov. Tato aktivita podpořila týmovou spolupráci, vztah k přírodě i radost z tvoření s reálným přesahem.

               Těšíme se, až první broučci přiletí do našeho domečku !

               Vzdělávací cíle byly naplněny, děti si prohloubily své znalosti o jarní přírodě. Největší úspěch zaznamenaly praktické a pohybové aktivity, pozorování venku a tvoření.

            Učitelky třídy Krtečci

          • Sluníčka vítají jaro

          •      Jaro je konečně tady a my jsme ho v naší školce přivítali s nadšením! Celý týden jsme si s dětmi povídali o tom, jak se příroda probouzí ze zimního spánku, jak se mění počasí a které květiny kvetou jako první.Abychom jaro pořádně přivolali, vytvořili jsme krásnou jarní bránu – společné výtvarné dílo plné květin, motýlků a veselých barev. Naše chodba teď září jarní atmosférou a děti měly obrovskou radost, že se na tvorbě mohly podílet. Také jsme si vyzkoušeli netradiční výtvarnou techniku – malování sádrových květin voskovkami a vodovými barvami, což pro děti bylo zajímavým zpestřením.

                 Nezapomněli jsme ani na rozvoj logického myšlení a jemné motoriky. Děti skládaly jarní zahrádku z PET víček a dřívek. Také skládali do papírových květináčů květiny podle barev a posloupnosti. Velkou radost jim udělala také interaktivní včelka Bee-Bot, se kterou si hrály a zároveň se učily orientaci v prostoru.Venku jsme trávili co nejvíce času – pozorovali jsme první jarní květiny, poslouchali zpěv ptáků a užívali si slunečné dny. Na procházkách jsme se učili rozpoznávat sněženky, krokusy a fialky. Ve třídě jsme si k tomu říkali jarní básničky a písničky s pohybem, které nám pomohly lépe si vše zapamatovat. Vyzkoušeli jsme si i zajímavý pokus – kouzelnou otevírací květinu, která dětem ukázala, jak se okvětní lístky ve vodě pomalu rozevírají.

                Velkým zpestřením byla návštěva dětí z páté třídy základní školy, které nám přišli předčítat pohádku Stonožka Rafa. Čtení bylo součástí projektu Březen – měsíc knihy a propojení s jarním tématem bylo skvělé. Společně jsme si pak zazpívali jarní písničku a doprovodili ji na Orffovy hudební nástroje. Děti byly nadšené a užily si společné zpívání i tanec.Celé jarní téma bylo plné objevování, tvoření a radosti. Jaro jsme přivítali s otevřenou náručí a těšíme se, co nám toto krásné období ještě přinese!

            Učitelky třídy Sluníčko

          • S knížkou do pohádky

          •     Březen je měsíc knihy. Děti si z domu přinesly svou oblíbenou knihu, čímž se podělily o své zážitky a vytvořily si vzájemné propojení prostřednictvím literatury. S knihami jsme se společně seznamovali a povídali si o nich. Společné čtení známých pohádek a jejich dramatizace pomohly rozvíjet slovní zásobu, představivost a komunikační dovednosti.

                Děti baví listování v obrázkových knihách, nejraději mají, když s nimi paní učitelky sedí a vyprávějí si společně o tom, co vidí na obrázcích. Diskuse o pohádkových postavách a jejich charakterech přispěla k lepšímu porozumění pohádkového obsahu. Také mají moc rády, když jim dáme prostor k vymýšlení vlastních závěrů pohádek, kdy si poté prozradíme, jak to bylo doopravdy, čímž rozvíjíme fantazii i předčtenářské dovednosti.     Každé ráno ve třídě nesměly chybět knižní koutky, kde bylo možné si samostatně číst v interaktivních knihách s využitím Albi tužky. Děti také v knihách plnily různé úkoly spjaté s obrázky.

                 V rámci námětových her si krtečci zahráli na knihovnu, ve které si kupovali knihy dle zadání, či dle vlastního zájmu.

                Tvoření je pro děti nedílnou součástí jejich pobytu v MŠ, a tak si každý vytvořil svou první knížku, do které si děti lepily různá písmena, tvary, ozdoby a někteří se snažili o psaný text.

                  Výroba první vlastní knížky umožnila dětem vyjádřit svou kreativitu a naučila je základům struktury knih.

                V tomto období proběhla i zahradní akce Odemykání zahrady, která byla obohacená o venkovní aktivity v krásném počasí.

                Završením tohoto plánu byla návštěva pohádkové babičky. Přítomnost pohádkové babičky, která dětem přečetla pohádku, byla velmi vítaným zážitkem. Děti vyjádřily vděk vyrobenými srdíčky.

                Celkově byl plán úspěšný, děti prožily pestré dny plné čtení, tvoření a her, což pozitivně ovlivnilo jejich vztah ke knihám a rozvoj jejich kreativních a sociálních dovedností.

            Bc. Jarmila Skulinová

      • Kontakty

        • ZŠ Mjr. Ambrože Bílka a MŠ Metylovice, přísp. org.
        • tel.: 558 686 124
        • Metylovice 620
          73949 Metylovice
          Czech Republic
      • Přihlášení