Novinky

          • Listování

          • Pobavit děti, oslovit je knihou a namotivovat je ke čtenářství, to jsou hlavní cíle projektu Listování. Žáci naší školy navštívili poprvé divadelní vystoupení Lukáše Hejlíka a Petry Bučkové, které se odehrálo 3. prosince v kulturním domě ve Frýdlantu nad Ostravicí.

            Dětem první, druhé a třetí třídy byla představena kniha Eliáš a babička z vajíčka známé autorky dětských knížek Ivy Procházkové. Žáci čtvrté a páté třídy se seznámili s knihou Aleny Ježkové Dračí polévka.

            Hercům se skvěle podařilo přenést atmosféru děje knihy na děti. Představení mělo velký úspěch a všichni se těšíme na představení dalších knížek.

            Mgr. Taťána Liberdová

          • Třeťáci v knihovně

          •    Ve čtvrtek 12. prosince jsme s žáky navštívili Městskou knihovnu ve Frýdku - Místku. Zúčastnili jsme se edukačního programu - INTERAKTIVNÍ KNIHY. Paní knihovnice žákům představila tzv. gamebooky, knihy zaměřené na řešení záhad a zápletek. Žáci si mohli všechny knihy prohlédnout a pročíst v příjemném prostředí knihovny.

            Miroslava Zádrapová

          • Vánoční tvořivé dílny u Sluníček

          •   Ve středu 11. 12. 2024 se ve třídě Sluníčko odehrávaly Vánoční tvořivé dílny. Sešli se rodiče, prarodiče, sourozenci, nebo známí aby společně strávili příjemné předvánoční chvíle a také se podívali, jak se dětem ve třídě daří. Děti si pro všechny přítomné připravily vystoupení, kde přednesly básničky, zazpívaly písničky a nakonec své vystoupení zakončily tanečkem. Letos si třída Sluníčko připravila ještě jedno překvapení. Jednalo se o perníčky, které si děti v rámci pohoštění pro své blízké připravily. Nesmělo chybět již tradiční tvořivé dílny. Letos měli možnost si rodiče s dětmi společně vyrobit a odnést vánoční zápich do květináče a dřevěnou dekoraci.   

                Děkujeme rodičům, kteří se podíleli na občerstvení a donesli výborné cukroví.Odpoledne jsme si pěkně užili. Děkujeme za Vaši účast.

            Učitelky třídy Sluníčko

          • Preventivní program: SPOLU S ÚSMĚVEM

          •   Koncem listopadu se děti zúčastnily preventivního programu Spolu s úsměvem v rámci projektu MAP IV Beskydy – vzděláváme se pro život. Paní lektorka si pro děti připravila dva programy a to: „Jeden svět pro všechny“ a „Respektujeme svou rozdílnost“. Oba programy byly zpracovány velmi pěkně a citlivě. Děti měly příležitost na vlastní kůži pocítit, jak se žije handicapovaným lidem. S velkým nadšením si vyzkoušely čtení a psaní Braillovým písmem, používání hluchoslepecké hole, sluchové pexeso, hmatové pytlíčky, přemísťování se na invalidním vozíku a mnoho dalších pomůcek, které usnadňují život.

               Rádi bychom poděkovali paní lektorce z organizace Spolu s úsměvem za to, že nám i dětem přiblížila zcela odlišný svět lidí s handicapem. Ukázala nám také, jak klíčový je vzájemný respekt. Děti si uvědomily, jak je důležité nezůstávat lhostejní k potřebám ostatních, zejména pak těch, kteří skutečně potřebují naši pomoc.

            lic. Michaela Sečkár

          • Aktuality základní školy EDUbus - MOBILNÍ POLYTECHNICKÁ LABORATOŘ PRO ŠKOLY

          •    19. listopadu k naší škole přijel autobus, ale ne ledajaký, byl to EDUbus. Jak už samotný název napovídá jedná o autobus, který je upravený na mobilní polytechnickou laboratoř. Lektoři měli pro žáky připraveny dva programy. První program měl název: Roboti z EDUbusu. V tomto vzdělávacím bloku si žáci propojili stavebnici Lego SPIKE Essential s tabletem a díky jednoduchému programovacímu jazyku si vyzkoušeli naprogramovat svého robota, aby plnil předem dané zadání. Tato činnost vede k pozitivnímu vztahu nejen k programování, ale rozvíjí kreativitu, komunikaci, jazykové dovednosti a logiku.     

               V druhém programu se žáci seznámili s mikroskopem. Uvědomili si, jak tento jedinečný vynález umožňuje detailní pohled na objekty, které nás obklopují. Prohlíželi si pod objektivem mikroskopu mince, koření, vlasy a také lidskou pokožku. Vše bylo větší, zvýraznily se detaily věcí našemu zraku běžně skryté.     Pedagogové si také přišli na své, jelikož si díky moderně vybavené polytechnické laboratoři mohli prohlédnout různé vědecké pomůcky, metodické postupy, ale také si sami zkusili spoustu experimentů, včetně chemických pokusů a pomocí mikroskopu pronikli do tajů biologického mikrosvěta.     

               Programy se všem líbily, byly podnětné, zajímavé a motivující. Žáci i pedagogové opouštěli EDUbus plni zážitků a nápadů, jak zrealizovat nově nabyté vědomosti.

            lic. Michaela Sečkár

          • Když kamarád stůně ve třídě Sluníčko

          •     Téma zdraví a nemocí je pro děti velmi důležité. Učí je, jak se starat o své tělo, chránit se před nemocemi a pomáhat druhým, když nejsou v pořádku. My jsme si s dětmi povídali o tom, co dělat, když kamarád onemocní, jak se bacily šíří a jak se můžeme společně chránit. Dětí se formou her, tvoření a povídání naučily, že být zdravý je nejen radost, ale i odpovědnost vůči sobě a ostatním. Každý den jsme se zaměřili na jednu oblast (hygienu, zuby, ovoce a zeleninu, moje tělo a IZS), která dětem přiblížila, jak pečovat o své zdraví a co dělat, když se necítíme dobře. Vše jsme probírali hravou formou s využitím obrázků, modelů, pohybových her a tvořivých aktivit.     

                V rámci „Vitamínového dne“ jsme si povídali o tom, proč jsou ovoce a zelenina důležité pro naše zdraví. Děti ochutnávaly různé druhy ovoce a zeleniny a popisovaly jejich chuť, čímž rozvíjeli smysly. Společně jsme vytvořili plakát „zdravé a nezdravé potraviny“ tím, že děti vystřihovaly obrázky z letáků a lepily je na papír. Poznávání lidského těla jsme zahájili hravou formou, která děti zaujala a vtáhla do tématu. Společně jsme objevovali, jak naše tělo funguje a proč je důležité o něj pečovat.

            Nezapomněli jsme také seznámit děti s tím co je a jak funguje Integrovaný záchranný systémem (IZS). Kdo všechno do něj patří a v případě problémů na jaké telefonní číslo se obrátit. Děti si vyzkoušely dramatizaci volání na linku 155 a učily se, co říct při žádosti o pomoc.     

                Kreativitu a výtvarné cítění jsme rozvíjeli při výtvarných činnostech a to při kreslení ovocného koše a výroby zdravotnického kufříku. Pokud nám počasí dovolilo, snažili jsme se trávit čas venku, kde jsme si užívali první sněhové vločky.Téma zdraví a nemoci bylo pro děti zábavné a zároveň poučné. Děti se naučily, jak pečovat o své tělo, co jíst pro zdraví a jak správně reagovat v krizových situacích. Děti si vše vyzkoušely na vlastní kůži a díky hravým činnostem si téma dobře zapamatovaly. Přestože téma bylo pečlivě připravené, zjistili jsme, že děti tento okruh příliš nezaujal. Některé aktivity sice zaujaly svou hravostí nebo zapojením pohybových činností, avšak povídání a výkladové části byly pro děti méně atraktivní. Uvědomujeme si, že je třeba přistupovat k takto odbornějším tématům ještě více hravou a poutavou formou a proto se těšíme na další společné objevování nových témat!

            Učitelky třídy Sluníčko

          • Vánoční dílny ZŠ

          • Milí rodiče,

            zveme Vás na vánoční dílny ZŠ, které proběhnou v úterý 17. 12. 2024. Přijďte si společně se svými dětmi vyrobit vánoční ozdoby a dárečky pro své nejbližší a strávit společně příjemné chvíle. Akce bude zahájena v 15:00 vystoupením dramatického kroužku.

            Těšíme se na Vás!

            Kolektiv učitelů ZŠ a vychovatelek ŠD

          • Krtečci dbají o své zdraví

          •    V druhé polovině listopadu jsme se s dětmi zabývali tématem zdraví. Povídali jsme si o tom, jak o své zdraví pečovat, co jíst, které potraviny obsahují spoustu vitamínů a jsou pro nás potřebné a naopak. Četli jsme si poučný příběh „O Markétce, který měl také přispět k osvojení si kladného přístupu dětí k ovoci a zelenině. Děti byly vždy zaujaty činností „Nakrm mě“, u které si procvičily třídění dle barev, zdravého x nezdravého, ovoce x zeleniny. Velice oblíbenou činností bylo také sestavování vlastní pizzy.     

               Další částí tohoto tématu bylo povídání si o zdraví našeho chrupu. Děti se seznámily s tím, jak si správně zoubky mýt a proč. Také se dozvěděly, že se nemusí návštěvy pana zubaře vůbec obávat, ba naopak se můžou těšit, že za odměnu na konci návštěvy dostanou třeba i malou odměnu – obrázek, prstýnek apod.     

                Další důležitou součástí tohoto období byla hravá ranní rozcvička, jejíž součástí byla pohybová hra „Utíkáme před bacily“, kterou si Krtečci velice užívali.     

              Společně jsme oslavili příchod zimy jízdou na lopatách při příležitosti napadnutí prvního sněhu a s přicházejícími zimními akcemi jsme s dětmi přispěli vyrobením sněžných svícnů na mikulášský jarmark.     

                 Moc se těšíme na další zimní dny a počínající období Vánoc.

            Učitelky třídy Krtečci

          • Pozvání na vánoční jarmark

          • Vážení rodiče,

            dne 7.12. 2024 se na hřišti v Metylovicích koná vánoční jarmark. V rámci této akce proběhne od 15:00 taneční vystoupení kroužku mažoretek a dětí z hudebně-dramatického kroužku, které vystoupí s vánočním pásmem. Děti MŠ a žáci ZŠ napříč všemi ročníky také pilně pracovali nad výrobky, které si budete moci zakoupit v samostatném stánku školy. Budeme rádi, pokud si přijdete vychutnat předvánoční atmosféru a podpořit naše žáky. Těšíme se na Vás!

            ZŠ a MŠ Metylovice

          • Ohlédnutí za Dnem jablka

          • „Čeština je krásná řeč. Ona má obrovskou plejádu slov pro obyčejný věci. Třeba kulaťoučké jablíčko. To neřeknete jinou řečí. Angličan musí říct “a litte round apple“, malé kulaté jablko…. Tomu přece chybí barva i vůně.“

            (Jan Werich)

            24. října proběhl den, kdy jsme se mohli radovat z něčeho tak obyčejného, ale krásného, voňavého a chuťově výborného, jako je jablko… a díky kterému jsme se mohli potkat.

             

            Ráda bych tímto poděkovala všem dětem, které strávily spoustu času nacvičováním, vyráběním, bádáním s kamarády, tvořením informátoria, vyráběním stanovišť a prodejem, obci, za pomoc s přípravou laviček a ozvučení, všem rodičům, kteří napekli dobroty, přivezli dříví, kompost či jablíčka, vykopali díru, postarali se o oheň, trénovali na soutěž…. Velký dík patří také mým spolupracovníkům ze školy… (Vyjmenování by bylo dlouhé, byli úžasní!!!)

             

            Děkuji všem za společné setkání.

             

            Ať jablůňky rostou!

             

            Mgr. Jitka Jurgová

             

            „My máme rádi jablíčka…..“

          • ŠKOLENÍ PRVNÍ POMOCI s Českým červeným křížem

          •   V pátek 15. listopadu 2024 naši školu navštívili zdravotníci z Českého červeného kříže. Pod jejich vedením si děti vyzkoušely, jak poskytnout první pomoc nejen dětem, ale také dospělým.Zdravotníci ukazovali dětem správné techniky masáže srdce, jak fixovat nohy při zlomeninách nebo pohmožděninách s využitím různých dlah, ortéz a také způsoby přenášení zraněných na nosítkách.     

              Děti z první třídy si prohlédly sanitku a byly nadšené, že si mohou vyzkoušet zapínání a vypínání houkačky.          Základními hodnotami hnutí Červeného kříže jsou Humanita, Neutralita, Nestrannost, Nezávislost, Dobrovolná služba, Jednota a Světovost.

            lic. Michaela Sečkár

          • Čtvrťáci v knihovně

          • Dne 26.11.2024 jsme navštívili knihovnu v Místku. Děti se dozvěděli zajímavé informace o Řeckých a Slovanských pověstech a bájích. Prohlíželi si nejrůznější materiály a knihy. Návštěva se nám moc líbila.

            Lic.Lucie Šigutová

          • Bobřík informatiky

          •   Letos se nám opět povedlo zapojit žáky 4. a 5. třídy do online soutěže pro testování znalostí a dovedností žáků základních a středních škol v oblasti informatiky a informatického myšlení, kterou provozuje Katedra informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a je podporována Ministerstvem školství.

             Soutěž klade za cíl seznamovat žáky a jejich učitele s tím, co to jsou informatické otázky a problémy, a že informatika není totéž, co ovládání počítače. Soutěžící odpovídají na otázky z oblasti informatického myšlení, algoritmizace, porozumění informacím, řešení problémů a digitálních gramotnosti.

            Úspěšným řešitelem Bobříka informatiky se stali:

            4. třída:

            Laura Kociánová, Michael Pavič, Marek Štencel, Samuel Bílek, Izabela Kusáková, Jana Rabatinová, Rozárie Bílková, Anežka Pavlády

            5. třída:

            Eliška Herotová, Liliana Němcová

             

            Více informací k soutěži ZDE

             

            Mgr. MgA. Lenka Eliášová

          • Krtečci doprovází zvířátka k zimnímu spánku

          •      Na začátku listopadu jsme se zajímali o zvířátka žijící v našem lese a o broučky. Povídali jsme si o zimním spánku, který zvířátka i brouky čeká. Pro co nejbarvitější představu života brouků jsme si vytvořili vlastní didaktickou pomůcku „Domeček pro broučky“. Tento podzemní hmyzí domeček dětem pomohl pochopit, že existuje zvířecí život i pod zemí, a také to, jak broučci ve svém domečku fungují. Mají v něm různé cestičky, místa pro ukládání larev, potravy apod. Děti následně využívaly domeček pro hru s vyrobenými broučky.     

                 Lesní zvířátka děti velice dobře rozpoznají a znají, jaké zvuky vydávají. Také ví, kde je můžeme hledat – zda na stromě, v noře, na louce u lesa či v listí. Děti si protrénovaly své zrakové vnímání při četných cvičeních, ve kterých přiřazovaly stíny zvířat k barevné kartičce zvířete. Všechny děti byly na tyto činnosti velice šikovné a bavily je. Téma bylo dětem zpestřováno různými prac. listy a tvořivými činnostmi i hrami.     

                 Toto období jsme měli zpříjemněné akcemi „Zamykání zahrady“ a „Rytmické bubnování“. Děti si užily spoustu zajímavých smyslově-didaktických činností, které je mnohdy neomrzí jen tak, naopak u nich tráví spoustu času. Děti při těchto činnostech mají vymezený prostor (většinou velká krabice) ke hře a dokážou tento prostor respektovat. Během rytmického bubnování si děti procvičily rytmus, sluchové vnímání, pozornost, ale také hlasivky. Také jsme se poprvé s dětmi vydali na procházku na kopec ve dvojicích.

            Moc se těšíme na další dny s našimi šikovnými Krtečky.

            Učitelky třídy Krtečci

          • Jak šli broučci a zvířátka u Medvídků spát

          •      Během prvních dvou týdnů v listopadu jsme se s dětmi věnovali zvířátkům, která žijí volně kolem nás. Poznávali jsme zvířátka na demonstračních obrazcích, porovnávali jsme je s domácími a exotickými zvířaty. U lesních zvířat, jsme se zaměřili na jejich obydlí, potravu a život v zimním období. Povídali jsme si s dětmi, jak se zvířátka z lesa musí na zimu připravit. Které se ukládají k zimnímu spánku, jací ptáci odlétají do teplých krajin, a jak se staráme o zvířátka, které se k zimnímu spánku neukládají. K pozorování krajiny a zvířat jsme využívali procházky venku k lesu a okolo školky.     

                S dětmi jsme se naučili básničky o Medvědovi a Vrabci, seznámili se s písničkou Vrabec a Sýkorka, na kterou jsme nacvičili i malý taneček. Hrubou motoriku a kooperaci mezi dětmi jsme si procvičili na smyslových a pohybových činnostech. Například: dětí hádaly zvíře podle zvukové nahrávky, u hry „Na Kukačku“ a „Na slepičky“ děti poznávaly sebe po hlase. U hry „Ježek“ a „Na lišku a zajíce“, si děti procvičili hbitost a spolupráci mezi sebou. V čarovném lese jsme se proměňovali na různá zvířátka, u „Medvědí stezky“ jsme se s dětmi pomocí medvědích stop zaměřili na poznávání správného směru. Hrou s padákem jsme zakončili naše cvičení s tělem na poznávání pravo-levé orientace a chvilky k relaxaci a zklidnění našeho těla.         

               Pomocí plyšových/gumových zvířátek jsme prohlubovali barvy – světlá a tmavá, předložky – hledání kde je zvířátko. Na interaktivní tabuli procvičujeme s programem ČT Edu a Déčkem logické myšlení, postřeh, pozornost, kooperaci ruka-oko, smyslové vnímání a trpělivost. S pracovními listy jsme procvičovali správný úchop tužky, jemnou motoriku, kooperaci ruky a oka, trpělivost, ale také jsme nezapomněli na výtvarné činnosti k rozvoji fantazie a kreativity. Vyrobili jsme si klíč k zamykání zahrady – ťupkání houbou namočenou v tempeře. U ježka si děti upevňovaly správný úchop nůžek, kterého si vystřihly a poté mezi bodliny namotávaly bavlnu. U lesních zvířat si vyzkoušely udělat jeho stín v podzimním lese. Houbičkou namočenou v tempeře ťupkaly na výkres okolo přidrženého lesního zvířátka.

            lic. Barbora Kocurková, učitelka MŠ

          • Sluníčka poznávají krásy lesa

          •  V prvních dvou týdnech měsíce listopadu jsme se s dětmi plně ponořili do lesního světa, kde jsme probírali i zvířátka, které se chystají na zimu. Společně se skřítkem Ludvíčkem jsme objevovali krásy přírody a její důležitost pro nás lidi. Seznamovali jsme se s druhy lesů, proč je pro nás les důležitý a jak se v lese chováme. Děti si vyzkoušely pestré a zábavné didaktické aktivity, které rozvíjely jejich kognitivní a sociální schopnosti a dovednosti.   

                V komunitním kruhu děti pracovaly s demonstračními obrázky, mysliveckým kalendářem a stopami ze samotvrdnoucí hmoty, což rozvíjelo nejen jejich řečové schopnosti, ale i logické myšlení a smysly. Za pomocí tematických her a činností si děti mohly osvojit základní poznatky o životě zvířat, jejich prostředí a přípravy na zimní spánek. Nejoblíbenějšími aktivitami dětí se staly prosvětlovací obrázky zvířat a smyslohraní s moukou. Děti mouku využily nejenom ke kreslení a psaní, ale i k hledání zvířat. Těmito aktivitami se rozvíjela přirozená zvídavost, trpělivost a jemná motorika včetně smyslů. Nesměly chybět ani pohybové aktivity pro rozvoj hrubé motoriky. Děti se zapojily do překážkové dráhy, která byla zaměřená na rozvoj rovnováhy. Nesměl chybět ani pobyt venku na zahradě MŠ, kde děti plně využily napadané listí ke hře s přírodninami. Společně jsme se vydali na procházku a pozorovali změny v přírodě. Procházku jsme také využili k procvičení matematických představ a v obci jsme hledali geometrické tvary.   

               Výtvarná činnost se nesla ve znamení barev a procvičení jemné motoriky, koordinace ruky, oka a rozvoji výtvarného cítěni. Děti si vyrobily klíč na tradiční společnou akci Zamykání zahrady. Jelikož nás v druhém týdnu čekala oslava svátku sv. Martina, tak jsme si vyrobili svatomartinského koně, kterého jsme využili k hudebně pohybové činnosti. Aktivita procvičila sluchové vnímání, podporu rytmiky a přinesla radost z pohybu. Svatého Martina jsme společně oslavili společnou stezkou ve třídě. Děti si tak procvičily skupinovou práci a komunikaci.        Téma jsme zakončili společným výtvarným projektem, který nese název Les. Děti si za pomocí přírodnin vyrobily lesní zvířata. Projekt doplnily o jeskyni z papíru a skrýš pro zvířátka z papírového kelímku. Tím jsme zopakovali nabyté znalosti a podpořili kreativitu, spolupráci a cit k přírodě.   

               Sluníčka se během dvou týdnu plně ponořily do přírodního světa a plně si ho užily. Těšíme se, co za nové téma nás čeká příště.

            Učitelky třídy Sluníčko

          • Šperkařský workshop pro dospělé

          • Milí rodiče,

            zveme vás na workshop výroby šperku, kde si zkusíte práci s drátem a tvorbu originálního kousku. Přihlášky prosím zasílejte do 20.11. Více informací naleznete v letáčku.

            Těším se na Vás

            Viktorie Šupolová

          • Boccia ve školní družině

          •     Boccia je paralympijský sport podobný Pétanque a hrají ho lidé s těžkým tělesným postižením, kteří jsou odkázáni na invalidní vozík. Jirka Svojanovský, který se narodil s dětskou mozkovou obrnou, se už od roku 2005 věnuje tomuto sportu. Účastnil se národních i mezinárodních soutěží a nyní, již na vrcholové úrovni, reprezentuje ČR v mezinárodních soutěžích - např. v Pekingu, Portugalsku, Londýně, Skotku, Itálii, Krétě...a jejich zatím největší úspěch je 2. místo v párové soutěži BC3 na turnaji ve Španělsku.

            Tento sport nám do družiny 7. 11. přišli představit Jirka se svým trenérem a tatínkem Milanem za doprovodu svého "protihráče" Kuby, aby nám ukázali, jak se Boccia hraje a poté si ji děti mohly vyzkoušet v týmech proti sobě. Hra se všem moc líbila a sklidila velký úspěch.

              Velice děkujeme reprezentantům Boccia u nás ve škole a přejeme mnoho krásných úspěchů nejen v tomto sportu, ale i v životě.

            Vychovatelky ŠD

          • Mluvený projev

          •     Koncem listopadu se na naší škole uskutečnila soutěž v MLUVENĚM PROJEVU. Děti vymýšlely krátký příběh, povídání či pohádku na jedno z nabídnutých témat. Svůj text následně převyprávěly veřejně ostatním dětem a porotě. Porota hodnotila výraznou a srozumitelnou řeč, postoj, užívání spisovných výrazů, přirozené vystupování a samotný text. Přestože vystoupit před veřejností nebylo pro děti nic lehkého, své role se všechny zhostily se ctí!

            Vítězové 1. kategorie (1.-3. třída):

                                                               1. místo – Natálie Urbančíková (1.tř.)                                                     

                                                               2. místo – Rozárka Mališová (2.tř.), Emílie Konečná (1. tř.)                                                                                        3. místo – Madlenka Drastichová (3. tř.)

            Vítězové 2. kategorie (4. -5. třída):

                                                                1. místo – Gabriela Farná (5.tř.)                                                     

                                                                2. místo - Liliana Němcová (5. tř.)                                                     

                                                                3. místo – Jana Rabatinová (4. tř.)

            Gratulujeme!

             

            Mgr. Jeanetta Machová

    • Kontakty

      • ZŠ Mjr. Ambrože Bílka a MŠ Metylovice, přísp. org.
      • tel.: 558 686 124
      • Metylovice 620
        73949 Metylovice
        Czech Republic
    • Přihlášení