Novinky
Přerušení školní družiny v období podzimních prázdnin
Barevný podzim
Žáci naší školy se s nadšením zapojili do výtvarné soutěže Barevný podzim, kterou každoročně pořádá Dům dětí a mládeže Ostrava - Poruba. Soutěž, zaměřená na kreativní ztvárnění podzimní krajiny a přírody, je pro naše děti skvělou příležitostí rozvinout svou fantazii a umělecké dovednosti.
Naši žáci z různých ročníků tvořili originální díla s použitím různých výtvarných technik – od malby vodovými barvami přes pastely až po využití různých netradičních materiálů. V každém obrázku ožívá kouzlo podzimu, od barevného listí až po proměnlivé podzimní nebe.
Soutěžní práce budou zaslány do DDM Ostrava - Poruba, kde odborná porota vybere ty nejlepší. Držíme palce všem zúčastněným a těšíme se na slavnostní vyhlášení výsledků, které proběhne v listopadu.
Zapojení našich žáků do této soutěže je krásným příkladem jejich tvořivosti a chuti objevovat krásu okolního světa, a my jsme na jejich snahu nesmírně hrdí.
Naši školu na soutěži reprezentuje: Nikola Bílková, Sofie Náplavová, Jana Rabatinová, Kristýna Koloničná, Anežka Kucková, Anežka Pavlády, Jan Neškodný, Viktor Tornóczi, Tereza Bílková, Tobias Dorian Maxan, Michaela Halatová, Valentýna Němcová, Ondřej Vyvial, Laura Kociánová, Matyáš Timko, Evelína Fabiánová, Samuel Bílek, Anna Větřilová, Ondřej Pěch, Antonín Tornóczi, Johana Bílková, Liliana Němcová, Eliška Herotová a Valerie Velecká.
Mgr. MgA. Lenka Eliášová a Mgr. Viktorie Šupolová
8
Společné podzimní předčítání
Milí rodiče,
zveme vás a děti ke společnému poslechu předčítání z knihy s podzimním laděním.Teplý čaj, sladká buchta k tomu, tlumené osvětlení a posezení z měkkých polštářků.Zastavme se spolu na chvíli a prožijme příjemný podzimní čas.
Těší se Spolek rodičů Metylovice
Malá ochutnávka z kroužku vaření
Kroužek vaření se schází každý sudý čtvrtek ve dvou skupinách. Při prvním setkání si žáci mohli vyzkoušet vytvořit palačinky, minipizzy, plněné tortilly, pomazánky, jednohubky a ovocný salát. Připravené jídlo nádherně nazdobili a také snědli.
Těším se na další kulinářské zážitky
Miroslava Zádrapová
Zamykání zahrady
Plody podzimu u Medvídků
Mezi oblíbenou činnosti dětí byla hmatová krabice, kde poznávali plody podzimu hmatem a měly za úkol uhádnout, co drží za plod v ruce. Krmení veverky oříšky (cvičení jemné motoriky, zvedání oříšku pinzetou). Jemnou motoriku jsme dále trénovali s pracovními listy, omalovánky a plastelínou (modelování plodů podzimu). Ve výtvarné činnosti jsme otiskovali namalovanou půlku jablka temperovými barvami na papír. Malovali namočenou vidličkou v temperové barvě bodliny ježkovi. Vyrobili jsme si ze šišky a papírů netopýra (děti vyzdobily pastelkami dle své fantazie jeho křídla). Zaměřili jsme se na prostorové pojmy – nad, pod, u vedle, před, za – které jsme procvičovali s židli a bramborou (Kde je brambora?). Počítání do 10 s určováním číslovky, které jsme procvičovali s obrazovým materiálem „Zavařovací sklenice“. Skládali jsme z kaštanů různé tvary, obrazy číslic a písmen.
Naučili jsme se nové básničky: Stromy, Co se děje na dubu, Kaštany a písně za doprovodu klavírů: Vyletěl si pyšný drak, Měla babka čtyři jabka, Podzimní čarování a Jaro, léto, podzim, zima, které jsou spojené s tímto tématem.
Pořádně jsme si protáhli těla „Cestou do lesa“ u které jsme využili cvičící prvky (ježky, lano, žíněnku, přeskoky apod.). Udělali jsme si soutěž mezi třemi družstvy: „Sbírej oříšky“, kde si děti zahrály na veverku, musely běžet pro oříšky a nosit je po jednom do svého doupěte. Krásné podzimní počasí nás vytáhlo ze třídy ven, a proto jsme realizovali pohybové hry na čerstvém vzduchu. Zahráli jsme si například „Na kopřivu“ – hra na honěnou. Vytvořili jsme na zahradě z jehličí a listu ze stromů hnízdo pro veverku, kde si může uložit své posbírané oříšky. Z obilovin, šišek a aut vyrobili smyslohraní. A nezapomněli jsme na pozorování podzimních změn v přírodě.
lic. Barbora Kocurková, MŠ Medvídci
17
Dopravní hřiště BESIP
V pátek 11. 10. 2024 nás navštívil p. Zberovský z BESIPU. Děti se naučily poznávat dopravní značky, které jsou na silnicích a pak své znalosti mohly uplatnit v praxi na dopravním hřišti ve Frýdlantu nad Ostravicí. Akce se moc vydařila, počasí nám přálo.
Lucie Šigutová
7
Krtečci sklízí plody podzimu
Během první poloviny října jsme se věnovali plodům, které se na podzim na zahrádkách sklízí. Děti se seznamovaly s ovocem, rozmanitými druhy zeleniny i s obilovinami sklízejícími se na poli a plody pro zvěř. Děti tyto plodiny poznávaly různými způsoby a smysly. Měly možnost si tyto plodiny osahat, seznámit se s jejich vůněmi, barvami i chutí. Tyto plodiny jsme využili i k různým tvořivým a hravým činnostem, při kterých děti mohly využít svou kreativitu a fantazii.
Každý náš den začíná společným pozdravením se v kroužku s maskotem třídy, Krtečkem. Krteček také děti pozoruje během ranního hraní a v komunitním kruhu děti mnohdy pochválí, ale občas s nimi probere i jejich jednání, které někdy není v souladu s třídními pravidly.
Snažily jsme se činnosti spojené s tématem plodů podzimu pojmout prožitkovým způsobem a často je realizovat i venku. Krásné podzimní počasí jsme hojně využili a trávili jsme dost času na školní zahradě, kde si děti mohly hrát s plody a listy, hrabat jehličí a vytvářet v borovicovém háji domečky pro zvířátka, ale také využívat všech herních prvků naší zahrady.
Děti se naučily básničku „Spadlo listí ze stromu“ a také písničky k tématu „Jaro, léto, podzim, zima“ a „Švestka“, které si s dětmi budeme i nadále opakovat.
Některé děti si ještě stále zvykají na třídní pravidla a povinnosti s nimi spojené. Je vidět, že se mezi dětmi již vytváří kamarádské vztahy a nemají problém mezi sebou komunikovat.
Těšíme se na další společné zážitkyUčitelky třídy Krtečci
17
Plody podzimu se skřítkem Ludvíčkem ve třídě Sluníčko
S příchodem podzimu jsme ve školce přivítali také nového kamaráda, skřítka Ludvíčka, který nás bude provázet celým tímto krásným obdobím plným barev, vůní a plodů podzimu. Společně s ním jsme se pustili do různorodých činností, které nám přibližují krásy podzimní přírody a umožňují nám se učit hravou formou.
První aktivitou, do které jsme se pustili, bylo povídání si o podzimních plodech. Děti se seznámily s různými druhy ovoce a zeleniny, které jsou typické pro toto období. Zkoušeli jsme je nejen pojmenovat, ale také jsme si povídali o tom, jak vypadají, chutnají a kde rostou. Tato aktivita podpořila dětskou zvědavost a přinesla nové poznatky o světě kolem nás. Učili jsme se podzimní básničky a písničky, kterými jsme rozvíjeli řečové schopnosti.
Ve výtvarných činnostech jsme tvořili jablíčka z barevného papíru a zdobili srdíčko pro skřítka Ludvíčka. Temperovými barvami a vatovými tyčinkami jsme pak malovali podzimní strom, čímž jsme procvičili jemnou motoriku a kreativitu.
V rámci badatelského učení jsme si vysvětlili, jak šišky fungují v přírodě. Děti si vyzkoušely jednoduchý pokus – pozorovaly, co se stane, když šišku namočíme do vody a co když ji necháme na suchu. Šiška v suchu se otevře, zatímco ve vodě zůstává zavřená. Děti byly fascinované a tímto pokusem jsme si vysvětlili, jak příroda chrání semínka uvnitř šišek.
Také jsme zařadili několik pohybových her inspirovaných podzimem. Tyto hry pomohly dětem rozvíjet koordinaci, obratnost a posílily týmového ducha.
Podzimní počasí nás vybízelo k procházkám po okolí, kde jsme sledovali změny v přírodě na vlastní oči. Sbírali jsme listy, kaštany, žaludy a další plody. Nezapomněli jsme také na pobyt na školní zahradě, kde si děti mohly hrát, zkoumat a objevovat nové věci, které podzim přináší. Každý den přináší nové zážitky, které nám pomáhají lépe porozumět přírodě a světu kolem nás, proto se těšíme na další podzimní dobrodružství se skřítkem Ludvíčkem!
Učitelky třídy Sluníčko
14
Poděkování
Rádi bychom poděkovali všem, kteří naší školu jakkoli podporují finančními či jinými dary, nákupem pomůcek nebo materiálem na tvoření.
Děkujeme Náplavovým za okrasné tykve na podzimní výzdobu, Chlubnovým za bílé i ozdobné papíry na tvoření, Farným za papír na kreslení a psaní, Mynářovým za bavlnky, vlny a drobné hry do družiny, 93-leté paní Karle Volné za různobarevné vlny na tvoření, firmě AXPEL made za velké role papíru na psaní, kreslení a tvoření a firmě CNM textil a. s. za krásné látky na tvoření.
Mgr. Renáta Turková
Babí léto u Medvídků
Hned v pondělí 16.9. jsme se seznámili a vysvětlili si pojem "BABÍ LÉTO". Víme už proč vznikl právě tento název a jaké změny v přírodě s příchodem tohoto období nastaly. Typickými znaky babího léta jsou změny počasí, poletující pavoučci na pavučině, a proto jsme si o nich pověděli pár zajímavostí.
Dokonce jsme si zahráli hru a pavoučky spouštěli a znovu zamotávali zpátky. Dozvěděli jsme se, že není potřeba se pavoučku bát, a tak se stali pavouci i z nás. Vyzdobili jsme si šípkový keř, aby pavoučci si měli kde stavět své pavučinky. Pověděli jsme si o všech změnách na podzim, a tak víme, že všechny listy změní svou barvu a následně opadají. A při té příležitosti jsme si pomocí temperových barev vyrobili podzimní výzdobu do oken. Vystřihli jsme si listy různých tvarů, strom, houby a medvídka. Naučili jsme se nové básničky "Pavouk", "Brambora", "Bedla " a zazpívali si u klavíru známe dětské písničky.
Také nás přijelo navštívit divadlo "Kašpárkův svět" s představením "Jak se chtěl drak oženit" a všem se nám líbilo.
Ilona Závodná, MŠ Medvídci
14
Den jablka
Zájem o provoz MŠ v době podzimních prázdnin
Vážení rodiče,
máte-li zájem o provoz MŠ v době podzimních prázdnin 29.a 30.10.2024 (úterý, středa) nahlaste své dítě závazně nejpozději do pátku 18.10.2024 u své třídní učitelky.
Kino!!!
Zdravotní cvičení s overballem pro rodiče
Druháčci v knihovně
„Pokud máte zahradu a knihovnu, máte vše, co potřebujete.“
Marcus Tullius Cicero římský filozof a státník -106–-43 př. n. l.
26. září jsme se vypravili autobusem do Městské knihovny v Místku. Zde nás již čekala paní knihovnice, která nám nejen ukázala zdejší knihovnu, ale hlavně nás provázela příběhem o Flašce a Pytlíkovi. O kamarádech, které život rozdělil a šťastnou náhodou se zase setkali. Zda to bylo opravdu šťastné setkání se ptejte druháku!
Mgr. Jitka Jurgová
5
Návštěva Muzea Beskyd ve Frýdku - Místku
Dne 3.10.2024 jsme navštívili se 4. třídou Muzeum Beskyd ve Frýdku-Místku. Přednáška byla velice zajímavá, žáci se dozvěděli plno nových zajímavosti např. nejzajímavější název houby: Infundibulicybe geotropa , Hnojník obecný nebo Boletus edulis. Dostali i k vypracování křížovky a mohli si zkusit zahrát na vědce, kteří zkoumají houby pod mikroskopem. Dětem se to moc líbilo. Cestou zpět jsme šli přes krásný zámecký park a nechyběla i návštěva v zámecké cukrárně.
lic. Lucie Šigutová
7
Den s hasiči
V pátek 27.9. 2024 jsme pro děti připravili ve spolupráci s metylovickými hasiči zábavné dopoledne plné sportovních aktivit a zdolávání překážek. Akce se uskutečnila na místním fotbalovém hřišti a i přes nepříznivou předpověď počasí se nakonec vše vydařilo. Děti si na hřišti mohly prohlédnout hasičské auto s cisternou, také si vyzkoušely TFA, včetně závodu hasičské všestrannosti a brannosti. TFA je zkratkou z anglických slov Toughest Firefighter Alive – Nejtvrdší hasič přežije a je názvem nejtěžších hasičských soutěží, které svými podmínkami simulují práci hasiče při zásahu. Děkujeme tímto i místnímu spolku dobrovolných hasičů za perfektně připravenou akci, kterou jsem si všichni moc užili.
lic. Michaela Sečkár
111
Srdíčkový den
1. třída
Když jsem se zeptala prvňáčků, jak bychom mohli někomu pomoci nebo udělat radost, nemusela jsem dlouho čekat na odpovědi. Zvedly se téměř všechny ruce. A tak vzniklo drakosrdce – naše společné dílo. Na ocasu draka jsou místo mašlí obrázková srdíčka, která posílají prvňáčci svým blízkým, známým ale také opuštěným, postiženým a nemocným lidem.
Mgr. Taťána Liberdová
2. třída
Na začátku se ozýval tlukot srdce… buch buch, buch buch.
Nikdo se bez něj neobejde. Ale s čím je srdce v našich životech spojené…?
Společně jsme četli příběh Modrého tučňáka a hledali, která přirovnání se srdcem bychom v textu našli.
Má srdce ze zlata… Má srdce jako kámen…Má srdce na dlani…Má srdce v kalhotách…. Spadl mu kámen ze srdce…
A protože druháčci mají srdce na dlani, vylosovali jsme si 3 kamarády a napsali jim vzkaz do srdce.
Mgr. Jitka Jurgová
3. třída
S žáky jsme si povídali o důležitosti zdravého srdce, péči o zdraví a mezilidských vztazích. Vysvětlili jsme si, že srdce je často spojováno s emocemi, jako je láska, přátelství a starostlivost. Žáci se také dozvěděli největší zajímavosti o lidském srdci, poslechli si jak zní tlukot srdce a zkusili si změřit vlastní tep. Na závěr jsme ve skupinkách vytvořili příběhy na téma Srdce a hlava: Příběh o přátelství a každý si vytvořil srdce z papíru, do kterého jsme si navzájem napsali čeho si na ostatních ve třídě vážíme.
Mgr. MgA. Lenka Eliášová
4. třída
S žáky jsme vystřihovali srdíčka z červeného papíru a napsali jsme si na ně dobrou vlastnost a pak si srdíčka losovali. Povídali jsem si jak funguje srdce v těle každého člověka a jak je důležité pro život.
lic. Lucie Šigutová
5. třída
Třídnickou hodinu spojila 5. třída s hodinou slohu. Děti se zamýšlely nad tím, jak důležitá je pro ně láska rodiny, vztahy k rodinným příšlušníkům a co vše pro ně znamená domov. Také se zabývali vztahy mezi kamarády a přátelstvím. Aktivita byla zakončena písemnými vzkazy dětí rodině a nejlepším kamarádům.
Mgr. Jeanetta Machová
7
Babí léto u Krtečků
V druhé polovině září jsme se věnovali Babímu létu, které bylo tento rok překrásné, a tak jsme měli možnost s dětmi trávit většinu času venku. Děti se dozvěděly, proč se tomuto období říká právě Babí léto, čím je toto období charakteristické, a také si vyzkoušely nejrůznější hravé a tvořivé činnosti zaměřené na celkový rozvoj osobnosti dítěte a podporu vzájemných vztahů a kooperace.
Během každého dne jsme ve třídě společně s maskotem třídy, Krtečkem, přivítali mnoho nových zvířecích kamarádů, jako byl například pavouček Oskar, čáp Oliver, veverka Zrzička, zajíček Ušáček, sovička Jůlinka aj. Tato zvířátka děti provedla tématem a skrze různé pokusy, tvořivé a jiné prožitkové činnosti děti mohly nově nabýt, či prohloubit své dosavadní znalosti o Babím létě.
Děti si velice užily například pletení pavučiny Oskarovi, na které se pavouk následně i pohoupal, venkovní malování pavouků a volnou kresbu na obrovskou pavučinu z fólie, kterou rodiče měli možnost vidět u vchodu MŠ do třídy Krtečků. Velký úspěch sklidil u dětí i pokus, na kterém si děti vyzkoušely princip deště a pozorovaly se zaujetím promíchávání vstřikovaných barev. Dále si děti oblíbily činnosti krmení veverky oříšky pomocí pinzety nebo modelování z plastelíny.
Během těchto dvou týdnů děti pravidelně zpívaly písničku „Babí léto“ a další s klavírním doprovodem a naučily se básničku „O Pavoučkovi“ s pohybovým doprovodem.Dalším obohacujícím zážitkem bylo loutkové divadlo, které děti přijelo navštívit s pohádkou „Jak se chtěl drak oženit“. Krtečci si stále zvykají na režim v MŠ, ale věříme, že se nám společně daří vytvářet přátelské a bezpečné klima, ve kterém se budeme všichni cítit příjemně.
Učitelky třídy Krtečci
10