V druhé polovině září jsme se zaměřili na krásné a kouzelné období Babího léta. Děti se zábavnou formou seznamovaly s tím, co toto období znamená, jaké změny přináší v přírodě a jak ho můžeme společně prozkoumat.
Na začátku prvního týdne jsme si povídali o Babím létu – co to vlastně je, proč se mu tak říká a jaké znaky ho doprovázejí. Děti si v rámci rozhovorů sdílely své zkušenosti a pozorování z domova, čímž jsme využívali metodu diskuse a sdílení zážitků, kdy děti samy vyprávěly, co viděly a jak si toto období představují.
Naše dobrodružství začalo loutkovým divadlem s pohádkou "Jak se chtěl drak oženit". Děti se s radostí ponořily do pohádkového světa a následně o příběhu společně diskutovaly. Tato aktivita jim rozvíjela slovní zásobu a podporovala jejich schopnost vyprávět příběhy vlastními slovy.
Jednou z hlavních tvořivých aktivit bylo vyrábění pavučiny. Děti měly možnost pomocí přírodních materiálů a barev tvořit vlastní pavučiny, což nám pomohlo rozvíjet jemnou motoriku, kreativitu i představivost. Malování na kameny bylo dalším oblíbeným tvořivým úkolem, kde děti vyjádřily svůj pohled na babí léto. Každý kámen tak ožil jiným motivem, od sluníček po pavučiny a pavoučky. Využívali jsme prožitkové a výtvarné učení, kde si děti samy tvořily a následně své výtvory prezentovaly. Díky této aktivitě jsme také podpořili jejich samostatnost a spolupráci při práci v menších skupinkách.
Velký důraz jsme během těchto dvou týdnů kladli na pohybové aktivity a hry inspirované přírodou. Děti si hrály na pavoučky, kteří si tkají své sítě, nebo se proměňovaly ve víly tančící mezi listy. Prostřednictvím těchto her jsme uplatnili pohybovou výchovu, která nejen podporuje fyzickou zdatnost dětí, ale také jejich fantazii a týmovou spolupráci.
Neodmyslitelnou součástí byly také pravidelné procházky do přírody, kde jsme pozorovali změny v přírodě. Děti si s sebou na procházky nosily lupy, pomocí kterých zkoumaly detaily pavoučích sítí, drobné rostliny nebo hmyz. Tato aktivita podpořila dětskou zvědavost a touhu po poznání. Využili jsme zde badatelskou metodu, kdy děti měly možnost objevovat přírodu zblízka a klást otázky, které jsme společně zodpovídali.
Po celý čas jsme pracovali s individuálními i skupinovými aktivitami. Děti se učily samostatnosti při tvoření, ale zároveň i spolupráci při pohybových hrách a diskusích. Uplatňovali jsme metodu názorného učení, kdy děti měly možnost vše vidět, dotknout se, prozkoumat a vyzkoušet si.
Poslední den našeho tématu jsme oslavili malou výstavou dětských prací. Před třídou jsme vystavili malované kameny a pavučiny, děti tak mohly hrdě ukázat svou tvorbu rodičům a kamarádům. Babí léto bylo plné objevování, tvoření a radosti z posledních teplých dnů, které jsme si všichni užili na maximum. Děti získaly nové znalosti o přírodě a rozvíjely své dovednosti jak tvořivé, tak pohybové. Těšíme se na další společná dobrodružství s přicházejícím podzimem!
Učitelky třídy Sluníčko